Alla inlägg den 13 oktober 2011

Av Rebecca - 13 oktober 2011 22:09

Jag kan nu av egen erfarenhet säga att det går att använda en fleecefilt som puzzelmatta. Jag har nämligen provat idag eftersom jag var tvungen att flytta ett färdigbyggt puzzel utan att ta isär det(varför får ni i ett annat inlägg). Men i alla fall går det, till en viss gräns.


Jag hade som sagt ett färdigbyggt puzzel på golvet. Jag tog en helt vanlig rulle med presentpapper och sköt försiktigt in den under puzzlet. Detta var lite knepigt eftersom pappret ville smita upp mellan bitarna på vissa ställen, men med tålamod gick det. Jag kunde sedan lyfta hela pappret med puzzel och allt och lägga det på den platta filten. Sedan gjorde jag "duktricket", det gällde att bli av med pappret och få puzzlet att stanna på mattan. Det gick hur bra som helst och till sist kunde jag rulla upp filten på rullen som tillhör puzzelmattan.

Som ni ser så gick det helt okej. Bara två viktiga saker:

1. Man måste ha en bra rulle. Jag har redan rullen ifrån en riktig puzzelmatta, så jag kunde bara rulla filten utanpå mattan. (Det mörka på rullen är den riktiga mattan) Har man inte en puzzelmattsrulle så fårman fixa något annat, men det måste som sagt rullas. Min rulle är en dryg decimeter i diameter, och det går inte smalare än så.

2. Ha en platt filt! Den filten jag använde var nyööpnade och hade ett veck mitt på. Detta gjorde att den hade en ås av "uppstående" bitar på mitten. Det gick bra att bara trycka dem rakt ner när jag dragit lite i filten, men det kan bli knepigt om man har för många veck.

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards