Alla inlägg under augusti 2012

Av Rebecca - 29 augusti 2012 12:36

Hittills har jag gett poäng på känsla och jämfört med de poäng jag har satt innan, men det börjar bli lite tråkigt och är väldigt relativt. Därför har jag uttvecklat ett nytt poängsystem som det finns grund i. Desstuom tänkte jag uppföra en highscorelista så att jag vet själv vilket som ligger i topp.


Okej, vad är samma? Alla puzzel kommer fortfarande att ha 0-10 poäng, med en decimal. Det här är de nya kategorierna: Motiv, Färgpass, Bitar, Låda, Over all.


Motiv (M): Hur snyggt, häftigt, vackert, roligt är motivet? Är det ett Wasgij; gör det vad den ska på ett kul sätt?

Poäng: 0-3, med intervall 0,1


Färgpass (F): Finns det många bitar som är exakt likadana i ett större område? En massa blå himmel? Finns exakt samma nyans på två olika ställen på puzzlet?

Poäng: 0-2, med intervall 0,5


Bitar (B): Sitter bitarna bra ihop? Fastnar dem bara på rätt ställe och inte på andra bitar? Kan man vända på dem och se så att det stämmer på baksidan? Finns det olika form på bitarna?

Poäng: 0-2, med intervall 0,5


Låda (L): Bra och lagom storlek på lådan? Håller den ihop? Är motivet avskuret på bilden? Stort puzzel = stor låda. Litet puzzel = liten låda.

Poäng: 0-1, med intervall 0,5


Over all (O): Lite flummig kategori. Hur var känslan att bygga? Varierat? Svårt med inte omöjligt? Enformigt? Här kan man få ett högre poäng om ifall exempelvis färgpass fick lågt men det ändå var en skön känsla att bygga.

Poäng: 0-2, med intervall 0,1


Nu ska jag ge om alla poäng till gamla puzzel och ni kommer att se skillnaden. Varje poängkategori kommer få en egen förklaring. Vill ni hitta till det här inlägget i framtiden är det bara att trycka på Poängsystem och Highscore i avdelningsraden. Denna kommer alltid att ligga näst överst där.

Av Rebecca - 8 augusti 2012 18:43

Hejsan alla läsare-som-jag-har-försummat-eftersom-jag-var-utomlands. Nu har vi fått det sagt. Då kan vi gå vidare till nyheten: Puzzlet är klart! Kommer ni ihåg vilket? Det med alla underverken på. 2 000 bitar som formade ett annorlunda och mycket trevligt motiv (två inlägg under detta finns en bild på det). Jag har aldrig lagt ett montage tidigare, och det var lite annorlunda. Det blev som att lägga många små puzzel i ett, fast ändå inte. Svårt att förklara.


I alla fall är det färdigt och det kommer en recention när jag har haft ett tacksamt ljus på ovanvåningen så att det går att fota det, vi har problem med blänk där. Funderar nu på vad jag ska lägga nästa gång och tror inte att jag börjar på något nytt utan fortsätter på det Deco (typ sju inlägg längre ner) som jag har börjat på och som ligger på rulle hemma hos pappa. Kommer dit nästa vecka, så ni får vänta på uppdatering från det. Inte för att ni har blivit precis överösta med uppdateringar på senare tid, men nåja. Jag brukar blogga mer på hösten än på våren så det blir nog mer framöver.

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards