Alla inlägg under oktober 2017

Av Rebecca - 22 oktober 2017 11:15

Tog en liten paus på några dagar, men nu var det dags för en till. Det blir inte vilken som helst heller, utan bloggens tjugonde recenserade puzzel! Har just nu klarat av 18, men det är för att AF-borgen inte är skriven än. Latade mig lite och recenserade Deco först (mest för att jag inte orkar klättra upp på hyllan och hämta ner lådan till AF-puzzlet igen). 

Vad blir det nu då? Hade att välja på ett ljuvligt landskap Clementoni (2000) och ett Wasgij orginal (1000). Vet tyvärr inte riktigt om jag har plats för 2000 bitar så får skjuta upp Clementonin ett tag till. Wasgij it is. Nr 10 ska det vara. Finns det något bättre att ägna slutet av sin helg till?

Av Rebecca - 21 oktober 2017 20:50

 

Jumbo - Hidden lake Chateau, Deco puzzle, 01962

Antal bitar: 1000

Storlek: 49x63cm

Tid för bygge: 4 dagar

Annat: ---


Kommentar: Till skillnad från förra gången jag bygde deco så gjorde jag det denna gången utan att använda stödbitarna för att få ihop ramen. Som jag misstänkt blev det betydligt svårare på det sättet, men det var också mer tillfredsställande att klara det. I övrigt var jag ganska misnöjd med bitarna. Det är en överlägset störst del som är bitar med motstående två hål och två ploppar, vilket dels gjorde det ganska svårt att få ihop och dels gjorde det att när man väl hittade en bit med annan form så var det självklart var den skulle sitta. Absolut kan ett puzzel med endast två hål - två ploppar motstående vara bra, men det kräver att antingen motivet är så föränderligt att bitarna inte går att sätta fel, eller att bitarna passa bara på ett ställe. Inget av detta gällde för det här puzzlet och jag spenderade mycket tid med att flytta bitar som redan passat ihop med två eller tre (!) andra men ändå var fel. 

Motivet var jag sådär nöjd med. Det är en väldigt vacker tavla, men när man förstorar upp såpass mycket som krävs för att det ska bli stort så blir varje bit mest en färgröra. Jag byggde i ordningen huset (då mittenbiten satt där)-ramen-himmeln-träden-vattnet. 


Sammanfattning: Fin bild men dåliga bitar

Poäng: 5,8

M: 1,7

F: 1,0

B: 0,5

L: 1,0

O: 1,6


 

Av Rebecca - 11 oktober 2017 21:00

Efter AF-borgen tänkte jag att jag skulle ta en puzzelpaus, men den höll inte i sig i mer än ett par timmar. Jag hade ju väckt mitt intresse för det där Deco-puzzlet jag hade liggande och när tanken väl var tänkt så gick den inte att glömma. Sagt och gjort, nu ligger det ett halvklart Deco på bordet. Det tar betydligt längre tid än de två jag byggde förra veckan av två anledningar: för det första har jag mycket mer att göra i skolan, för det andra är detta betydligt svårare. Det känns som (för jag håller faktiskt inte räkningen) att min bit-per-minut är ovanligt låg. Motivet är en målning och det gör det mycket svårare att självklart se vilken bit som passar var. Det i kombination med att Decos bitar inte riktigt är på toppnivå och därför ibland kan sitta väldigt bra på fel ställe, gör att detta kommer ta minst veckan ut skulle jag gissa. Men men, det är inte en snabbhetstävling. Man ska puzzla och njuta!

Av Rebecca - 5 oktober 2017 14:00

Japp. AF-borgen tog inte så lång tid att lägga. Längre än Frozen, men jag var inte galet inspirerad av detta. Oavsett är jag förvånad över hur snabbt det gick. Anledningen är ganska troligen för att jag var förberedd för att det skulle bli ett jäkla helvete. Min förutfattade mening av ett gratis puzzel var att det skulle vara av dålig kvalitet (typ Frida förlags puzzel) och därför svårt. Motivet var kanske inte optimalt, men det var absolut bra kvalitet. Och därför gick det ganska snabbt. Ska skriva en recension snart och lägga upp den.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Slänga upp ett nytt? Byggt två puzzel på en vecka nu, så kanske ska ta en paus. Samtidigt har jag ju åter fått erfara hur meditativt det är att ha ett puzzel på bordet som man alltid kan sätta sig ner vid en stund, och äntligen har jag en lägenhet där det inte är absurt mycket ivägen att jag har det framme. Låter som att det skulle kunna bli ett till. Har nog ett obyggt Deco...

Av Rebecca - 1 oktober 2017 12:15

Jag har snackat om det innan, men det har blivit aktuellt igen: vad är bra förutsättningar för puzzelbyggande, och varför är det viktigt? Vi kan börja med att svara på den enkla och självklara frågan - varför är det viktigt? För att det är det som gör puzzelbyggande trevligt! Man ska ha det bekvämt och bra för att man ska orka sitta i timmar och bygga, och det är då man kan komma in i de där härliga flowen som gör att man plötsligt suttit i tre timmar och man inte riktigt vet hur det har gått till. 


Vad tycker jag då är det viktigaste för att ha bra förutsättningar? Lista incoming:

1. Sitta bekvämt. Detta är A och O. Jag har byggt på golvet oftast, på grund av att jag inte haft plats eller möjlighet att bygga på ett bord. Självklart går det att bygga på golvet, men jag märker att jag måste byta position ofta, och studntals ligga ner. Om man ska bygga på golvet rekommenderar jag någon att skydda fotknölarna med, så någon dyna eller så. Då håller man betydligt längre. 

2. Ljus. Detta är A och O nr 2. Egentligen det viktigaste, för har man dåligt ljus är det svårt att bygga. Solljus är det bästa, men annars helst flera lampor, eller en stark. Kombon med flera bakgrundslampor och en stark är optimalt, men det har i varje fall inte jag förutsättning för just nu. 

3. Plats. Det här är sådär semiviktigt. Jag har snackat om hur man kan bygga på i princip ingen yta alls, bara man får plats att lägga upp ramen på puzzlet så går resten att lösa. Ja, det går, men mer plats gör det alltid enklare. Man har bättre chans att bygga på flera små områden och sortera bitar. Det höjer stämningen med plats!

4. Myset. Egentligen oviktigt, men ändå. Ett glas dricka, lite doftljus, musik på i bakgrunden, det där som gör ens vardagsliv lite bättre. Puzzel är för mig en stund av ro och vila. Då maxar jag myset runt mig. 


Har ni något ni tycker är viktigt för bra puzzelstämning?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards