Alla inlägg under juli 2011

Av Rebecca - 18 juli 2011 22:42

Okej, jag misslyckades med vadet. När jag slutade igår hade jag lagt ca 100 bitar, men hade lika många kvar och erkände mig besegrad. Jag skyller på bra väder och att Angelica har yrat om Gothia i en halv vecka och inte byggt något.

Menmen, det börjar likna något nu. Jag är snart klar. Tyvärr kan ni inte få en recension förrän tidigast på söndag eftersom Angelica av princip ska lägga sista biten i alla puzzel vi lägger. Jag vet faktiskt inte varför, eftersom det oftast är jag som byggt mycket mer än halva puzzlet, men det är väl en "grej". Hur skulle man klara sig utan sina "grejer"?


Idag har jag bara lagt två bitar, men jag har varit väldigt upptagen, jag har varit viking! (För mer om det, läs min personliga blogg; byxan.bloggplatsen.se)

Av Rebecca - 17 juli 2011 10:27

Okej, jag kommer inte att hinna. Kanske om jag sitter hela dagen och bygger, men det har jag inte tid med. Ett par timmar kan jag nog dra av, men inte hela dagen. Det regnar i och för sig, så jag kan nog få en hel del tid.

Skulle gissa på att jag har tvåhundra bitar kvar. Och alla har samma färg. Jag håller på att bli gråhårig här. Känner mig som matadoren i Tjuren Ferdinand. Fantastiskt vackert puzzel, men en fullständig mardröm.

Nu ska jag lägga på en rem.

Av Rebecca - 14 juli 2011 23:24

Bara för att jag i förrgår sa att det har varit fint väder så har det nu regnat i två dagar. Jag har fått en del byggt, men jag håller samtidigt på att få damp! Alla bitarna har samma färg. Det kommer att ta en evighet att få ihop det. Kommer nog inte att kunna hålla mig inom tidsmålet, men skit samma. Jag har inte gett upp än! Jag kanske hinner.

Av Rebecca - 12 juli 2011 23:42

Jag har två gånger på Colosseum innan, och minst en gång på Clementinon gjort det undebara misstaget när man lägger upp en massa bitar eller stycken av bitar som man vet borde sitta bredvid varandra och sen inte får ihop det. Man vet att det borde vara så som det ligger, men det går inte riktigt. En vecka senare vänder man upp och ner på en av dem och så vips passar dem helt plötsligt. Grr! Men det är ju skönt att man i alla fall får veta att man tänkte rätt.


I detta härliga sommarvädret blir det inte mycket byggande. Får till lite på kvällarna och ibland på morgonen, men inte mycket mer. Funderar på om ifall jag klarar att hålla vadet; Clementinon färdig till slutet av helgen. Vi får se...

Av Rebecca - 9 juli 2011 00:58

Man är alltid nybörjare en gång, och med lite erfarenhet har jag kommit fram till mycket som stämmer i alla fall för mig och mitt bygande. Här kommer mina bästa tips för folk som bygger puzzel:


1a. Håll puzzlet rent! Det finns inget värre än att fiska upp hårstrån från bitarna, och dessutom finns det risk att håren fastnat mellan bitarna och drar upp puzzlet när du ska bli av med dem. Damma eller dammsuga på din plats mellan varje puzzel.


1b. Detta gör ont för många, men ser du när du öppnar puzzlet att påsen är full med "fnas" och damm är det bästa att öppna den och ta ut varje bit och torka av den med handen eller en trasa. Vissa märken har mycket fnas, andra har lite. Det är tråkigt och tidskrävande men man kan kombinera det med regel tre för att få det att flyta på.


1c. När du är klar, torka av lådan på insidan för att bli av med dammrester från puzzlet. Det blir mindre skit nästa gång du ska bygga samma puzzel.


2. Bygg ramen först. Kanske ett vanligt tips, men för mig är det självklart. det är ju den lättaste biten.


3. För att hitta de bitar de letar efter (alla kanter, allt med himmel etc) lägg alla bitarna på ett ställe och flytta dem sen till ett annat när du har tittat på dem. Om du har ont om plats är en ide att använda locket och lådan. På det sättet är du garanterad att du har tittat på alla bitarna. Jag vet att detta tar tid, men om man letar efter ett par olika saker vid varje flyttning så går det snabbare.


4. Har du trångt, eller bygger du inte så ofta? Skaffa en puzzelmatta. För er som inte vet är det en matta som man lägger puzzlet på och som man kan rulla ihop och flytta undan, för att sedan rulla ut det och fortsätta. Finns i bra leksaksaffärer. Tyvärr går den här reglen lite emot regel ett eftersom puzzelmattor som ligger framme drar till sig hår och skit som någon sorts missriktad magnet.


5. Försök lära dig att tita på bitarna ordentligt. Avgör om den där kanten kommer att synas på den biten du letar efter, eller kanske komer ett annat sträck att korsa det där sträcker precis mitt på den biten. På så sätt slipper man att sitta och prova ett tiotal bitar för varje plats. Kolla också på formen. Kan den lilla ploppen till vänster passa i det stora hålet till höger? Tror inte det. Min syrra kallar det att jag "stirrar ut bitarna". Hon tycker också att det är fusk, men det är bara för att hon inte kan det. För vissa är det helt enkelt svårare än andra.


6. Om du har många bitar som ser typ likadana ut, himmel exempelvis, sortera dem efter form: en plopp, två motstående ploppar, två bredvidliggande ploppar, tre ploppar, fyra ploppar och ingen plopp. Det blir lättare att sedan hitta de bitar du letar efter när du bara kan gå på form och inte färg.


Det var lite strötips. Lycka till med ert byggande!

Av Rebecca - 7 juli 2011 14:01

Ja, vad ska jag nu göra? Saknar det nästan, men jag kan ju bygga det en annan gång, om ett par år igen. Nu ska jag på det där Clementonipuzzlet som ligger på puzzelmattan. Det är vackert men jobbigt, eftersom typ alla bitarna ser likadana ut. Typ.

Har byggt nästan färdigt den vita, främre hästen idag och ska fortsätta med något annat nu. Får se vad det blir. Angelica är ju inte hemma, och eftersom det är hon som drar ut mig på alla äventyr så blir det mycket hemmasittande nu. Perfekt för bygget!

Skulle nog våga gissa på att jag blir klar med Clementonin innan nästa helg är slut. Okej, nu är det ett vad. Får se om jag klarar det.

Av Rebecca - 6 juli 2011 17:33

 


Trefl Puzzle, The Collosseum in Rome, 26068

Antal bitar: 1500

Storlek: 85x58

Annat: Två bitar passade inte trots att de hörde ihop, men lite våld löser allt =D


Tid för bygge: Ett halvår, fast extremt ointensivt. När vi jobbade lite varje dag så kan man räkna ca 4 veckor.

Kommentarer: Jag älskar det här puzzlet. Det är svårt, men inte omöjligt i rätt ljus. När vi hade dålig belysning såg den mörka delen av himeln exakt likadan ut överallt, men när solen kom fram var det underbart med alla de olika små nyanserna. Kvaliteten på bilden var också väldigt bra.

Vi byggde i ordningen ramen-himmeln-byggnaden och det var en bra plan. Himmeln tog nog hälften av tiden och det var den svårare biten, men man ska inte lura sig själv, Colosseum var svårt det med. Mycket av fasaden såg i princip likadan ut och mänder av tegel vs marmor var svårplacerad. En hel del huvudbry fick vi också med bitar som vi trodde skulle tillhöra himeln, när det visade sig att de skulle sitta i valven.

För övrigt var det ett ganska nyanserat puzzel med förhållandevis klara riktmärken för var olika bitar skulle sitta, turkost längst ner, gråsvart längst upp osv, och bilden var fin.

Bitarna passade utmärkt! Man skulle kunna lägga hela puzzlet upp och ner och ändå klara det bara för att man kunde se exakt vilken bit som passade var. Utmärkt kvaliet! Bitarna satt ochså ihop ordentligt, det var möjligt att lyfta fem, sex bitar genom att bara hålla i en av dem. Ett litet minus med de två bitarna som inte passade, men annars var det helt utan fel.


Sammanfattning: Häftig bild, bra färger, magiska bitar, 4 veckor. Ett underbart puzzel!

Poäng: 9,0

M: 3,0 (Det är så snyggt!)

F: 1,0 (Ser ni de mörka molnen? Går inte att bygga utom under en viss halvtimme på eftermiddagen när solen står precis rätt för att man ska kunna avgöra nyansen)

B: 2,0 (Perfekta. Vid dåilgt ljus (se ovan) var det passformen som räddade oss)

L: 1,0 (Tilltagen låda som höll ihop)

O: 2,0 (UNDERBART!)


  

Av Rebecca - 6 juli 2011 13:21

Angelica kom hem på sin lunch idag, och då var vi bara tvugna att bygga klart Colosseum som har legat i vårt vardagsrum sedan juldagen. Ett underbart vackert puzzel som vi fick i julklapp 2010 och som vi har småbyggt på sen dess. Nu på sommarlovet tog det riktig fart och äntligen är vi klara! De senaste två veckorna har vi i princip lagt halva puzzlet. Recension kommer strax.


Jag rullade också upp puzzelmattan för att bygga på det vi har där och insåg till min förfäran att den var skitig! GRRR! Vi har uppenbarligen låtit den ligga frame för länge och låtit den bli dammig, och dessutom har vi hårat på den; både på puzzlet och i lådan med alla bitarna. Disgusting. Spenderade en halvtimme med att dammsuga mattan (med puzzlet på) och sedan plocka resten av skiten förhand och ta alla hårstrån i lådan. Nu ser det äntligen bra ut.

Puzzlet som ligger på mattan är Clementoni och riktigt snyggt. Detta är inte en bra bild, men ni får en bra när vi har byggt färdigt den =D

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards