Alla inlägg under oktober 2014

Av Rebecca - 31 oktober 2014 10:36

Haha! Först igår avgjordes det att oktober 2014 vann över oktober 2011 och blev min bästa oktober någonsinn! Oktober 2011 hade jag en artikel i tidningen, så jag trodde inte att det skulle gå att slå. Menmen, bloggen har blivit väldigt mycket större sedan dess, vilket märks eftersom att under 2014 har jag nu satt månadsrekord varje månad utom en. Hoppas jag kan klara året ut, och sen fortsätta växa under 2015 med massa spännande puzzel, artiklar med mera.


Bara för att fira idag så plockade jag upp lådan till Wasgij för att bara titta på den och njuta. Inser att den är inplastad, så har uppenbarligen inte byggt den innan. Jättetaggad att sätta igång nu, men måste hejda mig. Tentaplugg först, puzzel sen!

Av Rebecca - 31 oktober 2014 00:04

Jag har träffat mamma idag (på spökrundan; läs byxan.bloggplatsen.se) och av henne fick jag ett av mina Wasgij, nämligen Orginal #10. Känner igen utsidan, men är inte säker på om det är för att jag har byggt den innan och glömt det, eller för att jag bara har haft den hemma. 

Jag är riktigt sugen på att bygga den, så jag tror att jag startar imorgon (alltså senare idag) för att ha lite fredagsmys när jag ger upp tentaplugget. Låter rimligt!

J  

Av Rebecca - 25 oktober 2014 12:45

Jag har varit på studiebesök i lådan under sängen och insett att jag inte alls hade ett Wasgij där =(. Det var ju tråkigt. Hade dock ett Deco som jag inte har lagt, men är inte så sugen på det just nu. Är ju heltänd på Wasgij! Men, jag ska till Foteviken och skrämmas på torsdag, och då kan jag be mamma att ta med ett hemifrån, så kan jag får det när jag är där. Det är hemma hos henne som de flesta av mina puzzel är. Det låter rimligt. I och för sig hinner jag nog lägga ett Deco innan torsdag. Kanske jag ska göra det. Jag har tyvärr gått och blivit sjuk, så att det blir inte så mycket träning på ett par dagar i alla fall. Och jag måste ju få ta någon sorts paus ifrån pluggandet. Så kanske...

Av Rebecca - 14 oktober 2014 15:56

Jag har nu kapat namnet pusselbloggen också! Tjoho =) Anledningen är för att folk har en tendens att glömma bort att det ska vara puzzel med Z, och så hittar de inte hit. Det är väldigt synd. Så nu kan man skriva pusselbloggen.bloggplatsen.se och ändå hamna här (alla borde nu pröva detta fantastiska). En annan anledning är att om man vill googla efter bloggen så är det lättare att hitta hit med pussel och inte puzzel.

Var inte rädda, puzzelbloggen kommer att fortsätta (fel)stava puzzel på sitt vanliga sätt, men nu slipper folk gå vilse när de letar efter mig. Och det är ju alltid trevligt.

Av Rebecca - 11 oktober 2014 10:45

John Spilsbury levde i England år 1739-1769 och det är honom vi har att tacka för det första puzzlet. Han jobbade som lärling till den kungliga kartmästaren. Han gjorde sitt första puzzel 1767 genom att limma fast en världskarta på en träskiva och sedan såga ut ländernas konturer. Detta var i syfte att lära ut geografi. Han kom sedan på att det fanns en bra affärsmöjlighet i idén, så han började göra olika kartor med åtta olika områden som bitar: Europa, Asien, Afrika och Amerika, samt England Skottland, Irland och Wales. 

Bara två år senare dog han, men hans fru och hennes nya man, som i sin tur varit lärjunge åt John Spilsbury, fortsatte att tillverka puzzlen och sälja dem. I 20 år framöver var det endast den här sortens kartpuzzel som tillverkades, och de hamnade ute i skolor för att lära barn hur länderna gränsar till varandra.


  

Ett av Spilsburys fantastiska kartpuzzel


Av Rebecca - 8 oktober 2014 11:17

Det går sådär, men det ser ljusare ut. Oktober var ju den månad som jag skulle slå besöksrekord i (vilket knappast känns särskilt troligt, för det ska till väldigt mycket läsare för att jag ska slå min bästa oktober), så det känns inte helt rimligt. Däremot börjar det närma sig tentaperiod, och då kanske jag tar mig tiden att lägga lite meditationspuzzel för att slappna av emellanåt. Känner för ett Wasgij just nu, men det kan ändras. Tänker mig ett klassiskt Wasgij, eller kanske ett Mystery. Är säker på att jag har några obyggda hemma hos mamma. Så får jag en anledning att åka dit och hälsa på också. <-- Så gör man två flugor på smällen.

Eller vänta... Har kanske en under sängen? Det blir fortsättning följer på det, för jag orkar inte kravla in där nu.

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards