Alla inlägg den 22 november 2011

Av Rebecca - 22 november 2011 15:38

(Do you speak English, but not Swedish? Scroll down to the bottom of this post)


Jag tänkte ägna ett inlägg åt att svara på alla de frågorna som ni har ställt utan att veta om det. För er som aldrig har bloggat på bloggplatsen kan ni inte veta, men det är så att jag får länken till hur ni hittade till min blogg när ni kommer in här, exempelvis om du söker på google så ser jag vilka ord du har använt. Anledningen att jag hälsar till alla engelsktalande är att jag har sett att folk har hammnat på bloggen via google.uk

Ta det lugnt nu, jag kan inte på något sätt se att det är du, jag kan bara se att det var google och vilka ord. I alla fall ser jag ofta hur folk ramlar in på min blogg när de letade efter svar på något speciellt. Jag tänkte svara på de frågor som är begripliga (sökord är ofta lösryckna)


1. Puzzelmatta

Detta är utan tvekan det vanligaste sökordet, så därför tänkte jag prata lite om det. Jag har en puzzelmatta för 2000 bitar, vilket betyder att den har linjer som visar var ett normalstort 1000, 1500 och 2000 bitars puzzel går. Det finns för större också.

Finessen med mattan är att man, när man tröttnat på att bygga eller måste städe, bara rullar ihop mattan på en rulle man får med och kan ställa undan det. Mycket praktiskt om man bor litet eftersom man då kan ta fram det när man vill och har tid.


2. Hur lång tid tar det att bygga ett puzzel på 3000 bitar?

Jag har aldrig byggt ett 3000 bitars puzzel, så jag kan inte kommentera det. Självklar beror det på hur lätt motivet är, hur van man är vid att bygga och om man jobbar på ett bra sätt. Men det tar tid, det gör det. 3000 bitar är väldigt mycket.


3. Har du provat ett eget Ravensburger?

Ja, det har jag. Jag väljer att tolka frågan som ifall jag har provat att beställa ett eget Ravensburger. Man kan nämligen göra det om det är ett speciellt motiv man letar efter som inte finns i Sverige. Min syster gav mig ett beställt puzzel i julklapp förra året. Jag vet inget om själva processen, men puzzlet var framme i tid och det var fantastiskt bra att bygga.


4. Hur många kantbitar har ett 1000 bitars puzzel?

Jag tror att den vanligaste storleken på puzzel är 40x25 bitar vilket (med mina matteskills) borde ge 128 kantbitar. Jag gjorde nu enliten undersökning för att se hur många kantbitar det är i Clementonipuzzlet, eftersom det har en annan form, och jag har kommit på årets genombrott. Det. Puzzlet. Har. Inte. 1000. Bitar.

Nej, det stämmer. Trots att det står på kartongen så visade det sig att det bara innehåller 990 bitar, för att få rätt form. Kanbitarna är i alla fall 146 stycken. (Det här med Clementonipuzzlet får undersökas vidare)


5. Kan jag få en bild på hur Wasgij 8 ser ut färdigt?

Nej. Absolut inte! Tricket med Wasgij är att man inte vet hur motivet ska bli. Att ens försöka leta upp bilder på det är fusk. FUSK. Då kan man lika bra lägga ett vanligt puzzel. Prova van Haasteren, de har också roliga bilder, och vänta med ditt Wasgij tills du vågar ta konceptet på allvar. Ifall du inte visste så finns det ledtrådar på undersidan av kartongen, om det är för svårt.


6. Finns det Wasgij med fler än 1000 bitar?

Nej, inte vad jag vet, tyvärr. Hade varit kul att lägga ett Wasgij Destiny på 3000. Wasgij finns från 54 (mini) till 1000 bitar. Däremellen tror jag att de finns i ett par olika storlekar, 500 vet jag bland annat.


Nu var det slut på frågor. Om ni har en fråga som ni vill få svar på och som ni anser att jag kan slippa försöka räkna ut genom att tyda era sökord, så är ni hjärtligt välkomna att ställa dem i frågerutan till höger.


To my English visitors:

This is my blog about jigsaw puzzles. I live in Sweden and this blogg is in Swedish. If you have any questions, tips or anything els, please write a comment. Follow the word "Kommentarer" at the top of this post, or write in the little box called "Fråga mig" to the right. Tank you for your visit.

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards