Alla inlägg den 5 november 2011

Av Rebecca - 5 november 2011 23:25

"I see, I see...?"


Detta är det första avsnittet i min infoserie om olika puzzelsorter. Först ut är självklart WASGIJ, om någon av er har byggt ett så vet ni varför. Det finns inget som liknar dem alls! Men, vi ska ta det från början.


WASGIJ (Jumbo) startade 1997 och började direkt att attrahera puzzelbyggare. Varför? Eftersom konceptet skiljer sig ifrån alla traditionella puzzel genom den vikitga detaljen att man inte ska bygga det motivet man ser på kartongen. Wasgij Orginal heter serien och det går ut på att man får en bild på människor som reagerar på något. Vad? Det är det du ska lägga. Sakta men säkert bygger man upp bilden av vad som skrämmer skiten ur personerna på kartongen.

WASGIJ har framförallt en extrem succé i Storbritannien där de har legat etta på listan över "Number one adult puzzle" sedan 2005.

Efter Wasgij Original utvecklades det andra konceptet Wasgij Destiny, som går ut på att du ska lägga motivet i framtiden. Vad har hänt med personerna på bilden om 10, 20 eller 50 år? De snygga tjejerna är gamla gummor, bilarna har ändrats, stadskärnor är ombyggda osv. Den sista serien är Wasgij Mystery som går ut på att man ska lägga det motiv som löser situationen som personerna befinner sig i. Hur ser det ut om ett par minuter?

I Orginalserien finns just nu 18 puzzel, där de första har utgått. Du känner igen Orginal på att kartongen är svart och gul. I den blå serien, Mystery, finns 7 nummer och i den rosa Destiny finns 11 stycken. Som sagt utgår de äldre nummerna när nya kommer. Gamla nummer kommer tillbaka på 500 eller 150 bitar längre fram i tiden. Exempelvis är just nu Orginal 1-7 ute på 500 bitar.

Det finns också andra småserier. Julserien har just nu 7 nummer. Motiven fungerar på samma sätt som Orginal, fat det är bara julbilder. En ny serie som är på gång är Wasgij Family (jag har kommit över en sån). Hittills finns bara en, men ideén är att man ska kunna bygga med hela familjen. Det finns bitar i tre olika storlekar som alla ska sitta ihop till slut. Motivideén är samma som Orginal.


Jag har själv Orginal 2, 4 och 7, Destiny 2, Mystery 3 och Family 1.

Ja, det var den första. Vad tycks? Har du själv lagt WASGIJ? Vilka nummer har du? Vad vill du testa? Kommentera eller fråga. Jag svarar på allt jag kan.

Av Rebecca - 5 november 2011 00:04

Idag har jag gått och skadat mig så in i h*lvete. Jag har supervrickat samma fot som jag gjorde för två år sedan. Inte precis succé eftersom jag inte kan komma ner på golvet och bygga mitt puzzel. Deppigt värre. Jag har i och för sig inte haft tid att prova idag, men imorgon ser jag antingen till att flytta puzzlet (tacka vet jag puzzelmatta) till ett bord någonstans, eller så får jag kravla mig ner på något sätt. Tur att jag är gymnast! Vi får helt enkelt se hur det blir med byggandet...

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards