Direktlänk till inlägg 20 december 2011

van Haasteren

Av Rebecca - 20 december 2011 16:09

Jan van Haasteren.


Har du hittat katten? Eller hajfenan?


Har man någon gång sett ett van Haasteren-puzzel vet man att de är väldigt speciella. Motiven är charmiga och humoristiska, och ofta galna. Eller vad är det någon gräver efter i längdhoppsgropen, eller vad gör supersnigeln på racerbanan?

Det många inte vet är att det alltid, mitt i röran någonstans, på ett van Haasteren-puzzel finns alltid en svart katt och en hajfena. Ibland är det lätt att hitta, ibland lite klurigare, men de finns alltid där. Har du inte hittat dem är det bara att plocka fram kartongen och börja leta.



Jan van Haasteren kommer ifrån Nederländerna och säljer sina bilder till Jumbo så att de kan göra våra favoritpuzzel. Det finns över 80 stycken olika puzzel med van Haasterenmotiv, som har kommit ut under decennier. Puzzlen finns med bitantalet 252 (XL-storlek på bitarna), 500, 615 (Family), 1 000, 1 500, 2 000 och 3 000, där femhundra och tusen är de vanligaste storlekarna.


Jag har bara ett van Haasteren och det är Car Respraying Shop.

 
 
Boklysten

Boklysten

17 juni 2012 17:01

Kul att hitta någon som bloggar om pussel! Det häör inte till vanligheterna.Jag har en avdelning i min vanliga blogg för pussel http://tompirjo.rinaillrar.se/#category4 , har inte orkat fixa en egen blogg om dom.
Utöver katten och hajfenan så finns ju också andra stående inslag i Haasteren-pusslena,t ex en hund, en biskop, en indian osv osv.

http://boklysten.blogspot.se

Rebecca

17 juni 2012 20:53

Hej igen =)
Det är alltid kul när folk gillar det man gör. Jag ska självklart kolla din blogg.
Det visste jag inte. Ska ta en titt på mina puzzel och leta efter indianer =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 22 oktober 2017 11:15

Tog en liten paus på några dagar, men nu var det dags för en till. Det blir inte vilken som helst heller, utan bloggens tjugonde recenserade puzzel! Har just nu klarat av 18, men det är för att AF-borgen inte är skriven än. Latade mig lite och recens...

Av Rebecca - 21 oktober 2017 20:50

  Jumbo - Hidden lake Chateau, Deco puzzle, 01962 Antal bitar: 1000 Storlek: 49x63cm Tid för bygge: 4 dagar Annat: ---   Kommentar: Till skillnad från förra gången jag bygde deco så gjorde jag det denna gången utan att använda stödbita...

Av Rebecca - 11 oktober 2017 21:00

Efter AF-borgen tänkte jag att jag skulle ta en puzzelpaus, men den höll inte i sig i mer än ett par timmar. Jag hade ju väckt mitt intresse för det där Deco-puzzlet jag hade liggande och när tanken väl var tänkt så gick den inte att glömma. Sagt och...

Av Rebecca - 5 oktober 2017 14:00


Japp. AF-borgen tog inte så lång tid att lägga. Längre än Frozen, men jag var inte galet inspirerad av detta. Oavsett är jag förvånad över hur snabbt det gick. Anledningen är ganska troligen för att jag var förberedd för att det skulle bli ett jäkla ...

Av Rebecca - 1 oktober 2017 12:15

Jag har snackat om det innan, men det har blivit aktuellt igen: vad är bra förutsättningar för puzzelbyggande, och varför är det viktigt? Vi kan börja med att svara på den enkla och självklara frågan - varför är det viktigt? För att det är det som gö...

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards