Direktlänk till inlägg 18 juli 2014

Vad är ett bra motiv?

Av Rebecca - 18 juli 2014 17:00

Det är en väldigt bra fråga. Just "bra motiv" är något jag tjatar om för jämnan på den här bloggen har jag insett. "Detta är ett bra motiv, detta är inte..." Vet jag egentligen vad som är ett bra motiv?


Jag tror jag måste börja med att dela upp begreppet "bra" i två delar: Personlig åsikt och Tekniskt enkelt.

Personlig åsikt först, vad tycker jag om motivet? Det här är nog det som de flesta människor skulle säga är vad som avgör om ett puzzel är bra eller inte. Gillar jag palmer framför en solnedgång, delfiner i havet, eller veteranbilar? Som ni förstår blir detta fruktansvärt subjektivt. Det som jag tycker om tycker inte du om. Om detta är den enda faktorn vi ska grunda hur vidare ett puzzel är bra på, så kommer vi aldrig få ett enigt svar. Kanske är det en del av poängen.


Därför vill jag också slå ett slag för Tekniskt enkelt: den andra och lite mer bortglömda delen av ett puzzel. Det här börjar man titta på efterhand när man har byggt en del. Jag ratar numer puzzel efter den här punkten lika ofta som jag ratar dem av förra punkten. (Eller blir jag mer tiggad om jag ser att puzzlet är tekniskt svårt, fast vet att det kommer ösas svordomar på alla möjliga språk)

Ett puzzel är inte en tavla. Alltså - vad som gör sig bra på väggen kanske inte alls blir ett bra puzzel. Repeat after me: Vi hatar när bitar ser likadana ut.

Det här är en bild från 14 juli 2013:

 

Ser ni hur löjligt lika bitarna är? Det är ett tusenbitarspuzzel med Tower Bridge på. Jättefint är det, men det finns en stor bit av himmeln som är för lik sig själv. Om man inte har fantastisk bitkvalitet så är detta jävulskap att reda ut. Typiskt en sådan grej som kan få en nybörjare att ge upp för att det är för svårt. Detta sker framför allt med puzzel som är foton eller målningar.


I andra änden av spektrat har vi de tecknade puzzlen, som ofta är humoristiska. Förslag van Haastren och Wasgij. Här har någon ansträngt sig just för att bitar inte ska bli identiska och att det inte ska finnas tomma eller enfärgade fält. Detta blir ett rent tekniskt enklare puzzel att lägga, och har man kort om tålamod eller tid är detta vad som räknas till ett bra motiv (Wasgij Mystery 1 (tror jag)):

 

Självklart finns det fotopuzzel och målningspuzzel som har stor variation inom motivet och därför också går strålande bra att lägga om man vill ha något tekniskt enkelt.



Så om vi ska komma till någon sorts sammanfattning är det att man väljer själv vad man tycker om att lägga för motiv, men vill man att det ska gå snabbt och effektivt får man se till att puzzlet har många färger och mönster så att man inte sitter och sliter sitt hår över 200 fantastiskt vackra havsbitar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 22 oktober 2017 11:15

Tog en liten paus på några dagar, men nu var det dags för en till. Det blir inte vilken som helst heller, utan bloggens tjugonde recenserade puzzel! Har just nu klarat av 18, men det är för att AF-borgen inte är skriven än. Latade mig lite och recens...

Av Rebecca - 21 oktober 2017 20:50

  Jumbo - Hidden lake Chateau, Deco puzzle, 01962 Antal bitar: 1000 Storlek: 49x63cm Tid för bygge: 4 dagar Annat: ---   Kommentar: Till skillnad från förra gången jag bygde deco så gjorde jag det denna gången utan att använda stödbita...

Av Rebecca - 11 oktober 2017 21:00

Efter AF-borgen tänkte jag att jag skulle ta en puzzelpaus, men den höll inte i sig i mer än ett par timmar. Jag hade ju väckt mitt intresse för det där Deco-puzzlet jag hade liggande och när tanken väl var tänkt så gick den inte att glömma. Sagt och...

Av Rebecca - 5 oktober 2017 14:00


Japp. AF-borgen tog inte så lång tid att lägga. Längre än Frozen, men jag var inte galet inspirerad av detta. Oavsett är jag förvånad över hur snabbt det gick. Anledningen är ganska troligen för att jag var förberedd för att det skulle bli ett jäkla ...

Av Rebecca - 1 oktober 2017 12:15

Jag har snackat om det innan, men det har blivit aktuellt igen: vad är bra förutsättningar för puzzelbyggande, och varför är det viktigt? Vi kan börja med att svara på den enkla och självklara frågan - varför är det viktigt? För att det är det som gö...

Presentation


En blogg om puzzel i alla dess härliga former och storlekar

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Hur hittade du till den här bloggen?
 Via bloggplatsens hemsida
 Via en annan bligg
 Via facebook
 Via google (oplanerat)
 Jag sökte aktivt upp bloggen/kan adressen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards